Nebo můžete zkusit
Co se děje
Článek

Jak působí pivo na lidské tělo

Je pivo příznivé pro náš organismus? A pokud ano, čím přesně? A v jakém množství? Pokud vás tyto otázky napadají při pohledu na orosený půllitr, pak vás jistě zaujmou následující odpovědi.

V první řadě však upozorňujeme na to, že tento článek nenabádá k pití alkoholických nápojů, ať by byly sebeprospěšnější. Je naprosto dostačující zvolit nealkoholickou variantu piva, správné látky jsou v něm také. Zatím bohužel neexistuje studie, která by prokazovala, že nealkoholické pivo je zdravější i ve větším množství, protože vždy musíme pamatovat na obsah cukru v tekutinách.

A teď si rovnou odpovíme: ano, je to tak, pivo v malých dávkách je zdraví prospěšné. Říkáte si: „To přece bylo jasné!“ Ale proč tomu tak je, a jaká je správná dávka, se dozvíte dále v článku.

Pozitiva pití alkoholu a zejména piva

Možná jste se setkali s tím, že se někteří lidé dívají přes prsty na někoho, kdo si dá pivo nebo víno. Slyšíme dohady, proč to lidé pijí, když to nepřináší nic dobrého a je to škodlivé. Ano ve větším množství, je pivo (alkohol) samozřejmě škodlivý. Jenže v malých dávkách, například k jídlu, přináší tělu několik pozitivních výhod. Důrazně se ovšem doporučuje vyhýbat se nárazovému pravidelnému pití, například o víkendech.

Pivo se skládá z běžně dostupných surovin: vody, obilného sladu, chmelu a droždí. Z těchto látek vznikne nápoj obsahující vitamíny skupiny B, minerály a vlákninu. Vitamíny! Potřebujeme je získávat z mnoha různých zdroj a pivo jich má hned několik zásadních. Jedná se o vitamíny B3, B5, B6, B2, B1 i B12 ve stopovém množství (sestupně dle množství).

Z minerálů obsažených v pivě stojí za zmínku draslík, fosfor, hořčík, vápník, sodík, křemík i stopově železo (sestupně dle množství).

Experimentální studie prokázaly, že látky zvané foláty obsažené v pivě snižují množství tzv. homocysteinů, které mají lidé s kardiovaskulrními poruchami nebo Alzheimerovou nemocí.

Co se týče vlákniny, tak její množství se liší pivo od piva, nejvíce je jí v černých pivech a ležácích. Vláknina pocházející z ječmene pomáhá snižovat množství cholesterolu v těle, bohužel bude potřeba více výzkumů, abychom zjistili, která piva jsou na ni nejbohatší, a jak přesně pomáhá. Například 0,5 l piva průměrně obsahuje 195 kcal, pokud nás zajímá energetická hodnota.

Proč tedy pít pivo?

Při rozumném dávkování nám pomáhá udržovat správnou hladinu vitaminů B v těle, snižovat šanci na srdeční poruchy a chránit srdce nebo pravděpodobně i předcházet Alzheimerově chorobě. V pivě obsažené minerály jsou také třeba pro správný chod těla. Pokud pijeme pivo jako součástí vyváženého jídelníčku, může být pro naše zdraví jedině přínosem.

Další slibné studie také nasvědčují tomu, že nealkoholické pivo pité při jídle zmírňuje projevy úzkosti a stressu.

Kolik piva je ta správná míra?

Dle výzkumu pro náš organismus může být přínosné vypít denně maximálně 2 sklenice piva pro muže a 1 pro ženu. A sklenice bohužel není půllitr. Přesně řečeno tedy:

- Pro muže: 0,5 l piva o obsahu alkoholu 0,5 %, nebo 0,66 l 3,8% piva (nebo 0,2 l 13% vína)

- Pro ženy: 0,25 l piva o obsahu alkoholu 0,5 %, nebo 0,33 l 3,8% piva (nebo 0,1 l 13% vína)

Míra se však může lišit dle věku, váhy, zdravotního stavu a dalších individuálních měřítek. V případě jakýchkoli pochybností neváhejte konzultovat svou alkoholickou výdrž se svým praktický lékařem.

S rozumem na jedno zdravé pivo

Na závěr bychom chtěli říci, že ačkoli může být pití v rozumných dávkách zdraví prospěšné, rozhodně by nemělo nahrazovat zdravý životní styl, ale sloužit jako jeho doplnění. Je totiž také prokázáno, že alkohol jako takový způsobuje rakovinu jater, prsu, krku či hlavy, zvláště pak u osob v jejichž rodinách jsou již potvrzené případy rakoviny.

Proto si připijme na zdraví opatrně.

Několik tipů, kam na skvělé pivko:

Informace použité v článku vychází z nizozemské studie Beerandhealth.

Chcete doplnit či opravit článek? Napište nám.
Čtěte také