Nebo můžete zkusit
Co se děje
Článek

Etiketa číšníka aneb poznej profesionála

Jak by se při vaší navštěvě restaurace měl chovat číšník? Kdo zdraví první a kdy je správný čas na reklamaci jídla?

O tom, jak se chovat v restauraci v nejrůznějších situacích jsme vám psali již v předchozích dílech etikety. Dnes se pojďme podívat na to, jak by se při vaší návštěvě podniku měl chovat správný číšník profesionál. Nekvalitní personál a nepříjemná obsluha může totiž zkazit váš zážitek, i když vše ostatní bude perfektní. Sami jsme to několikrát zažili. Platí však i opačné pravidlo. Pokud jsou číšník či servírka příjemní profesionálové, odpustíte i malé nedostatky.

Váš příchod do podniku

Do podniku vstupuje první muž, po něm žena. Pamatujte, že dle etikety zdraví obsluhující personál hosty jako první. Pozdrav by měl být srozumitelný, dostatečně hlasitý, doprovázený úsměvem. Již zde by měl proběhnout oční kontakt.

Už při vstupu do podniku byste měli zaznamenat čisté a útulné prostředí a znatelnou přípravu na příchod hosta. Do přípravy spadá doplnění menážky na stole, vyleštěné sklenice a příbory, za každých okolností čisté a odpovídající oblečení personálu. Pokud podnik uvádí hosty ke stolu vždy vyčkejte, číšník vám pomůže vybrat vhodný stůl a usadí vás. Ke stolu jdete v pořadí číšník následován ženou a nakonec muž. Pokud v podniku hosty neuvádí, jde první muž a žena za ním.

Jdeme si objednat

Jídelní lístek by vám měl obsluhující personál podat zprava a vždy otevřený. Odložením zavřeného lístku dáváte obsluze signál, že máte vybráno a chcete si objednat. Jako první si objednává žena, případně může muž objednat ženě, ale přání ženy vždy objedná jako první.

Číšník či servírka musí být informováni o všem co jejich podnik podává, mají znát postup přípravy, původ surovin, alergeny. V nejlepším případě mají všechna jídla ochutnaná a dokážou vám vhodně poradit, pokud si nevíte rady s výběrem.

Sama jsem byla svědkem, kdy skvělá číšnice s hostem výběr jeho jídla detailně konzultovala. Zeptala se, co má rád, co nemá rád, jakou má dnes náladu a doporučila mu jídlo. Toto by neinformovaný personál nikdy nezvládl. Nejlepší na tom bylo, že se to odehrálo v podniku, ve kterém bych to nikdy nečekala, a v pravé poledne.

Měli by umět odpovědět na váš doplňující dotaz, případně doporučit vhodné přílohy či nápoje k vámi vybranému jídlu.

Objednáno máme jdeme servírovat

V restauracích se veškerý servis odehrává zprava. Pokud i vy toto budete respektovat, předejdete případné kolizi. Talíř dostanete tak, aby příloha byla nahoře a maso blíže k vám. Po přinesení jídla číšník řekne slovo ‚‚prosím.“ Sklenici vám číšník položí k pravé ruce, znakem k vám, dolije ji ze 2 třetin, zbytek odloží za sklenici vinětou směrem k vám.

První jídlo i nápoje dostává žena, následně muž. Celá společnost musí být obsluhována číšníkem najednou, nesmí se stát, že by někdo dostal nápoje či dokonce jídlo později. Jako poslední dostává svou objednávku hostitel, a to i v případě, že by to byla žena. Po dokončení servírování se číšník ujistí, zda je vše v pořádku a popřeje hostům dobrou chuť.

Čas na reklamaci

Po chvíli, kdy začnete jíst a ochutnáte prvních pár soust, by měl přijít obsluhující personál a ujistit se, zda je vše v pořádku. Toto je přesně čas, kdy můžete říci, pokud se vám na objednávce něco nezdá. Máte právo dostat to, co jste si objednali v dostatečné kvalitě, teplotě a dobré chuti. Nemůžete však reklamovat jídlo až když budete mít vymetený talíř.

Během stolování

Každý host ocení, pokud má číšník cit a přehled o tom, co se u jeho stolu děje. Zda došlo pití, upadl příbor či je potřeba doobjednat omáčku. Vybalancovat to, aby to nebylo vlezlé či naopak málo, umí jen opravdový profesionál.

Placení

Pokud si objednáte účet, obsluha by vám měla říci ‚‚ano, prosím“ a v krátkém čase vám účet přinést. Byli jste spokojeni? Nepsaným pravidlem v Čechách je nechat spropitné 10 % a ano i v případě vyšších účtů. Pokud vás zajímá, jaké spropitné se dává po celém světě, najdete to zde Jak vysoké spropitné se sluší dát?

Máme to za sebou, a co rozloučení? Naprostou samozřejmostí je nenucené rozloučení se s úsměvem a poděkováním za návštěvu. Pokud chce číšník opravdu zapůsobit, pomůže vám s oblékáním a doprovodí vás k východu. Je to milé, když se o vás postarají i po zaplacení účtu. Vy se jim naopak odvděčíte doporučením mezi svými přáteli.

A víte, čím ještě můžete podniku pomoci? Když jim zpětnou vazbu řeknete na místě, aby měli šanci reagovat. Přes sociální sítě už se to dělá velmi obtížně.

A co vy, troufli byste si na práci číšníka?

Chcete doplnit či opravit článek? Napište nám.
Čtěte také